fredag 31 oktober 2014

Textil - Tovning

Idag fick vi arbeta med färdigkardad ull, den var kammad kan man säga (se bild över). Enligt Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010, s.18) är det mer pedagogiskt om barnen får vara med och karda ullen, dock tar det så lång tid så man kan visa bilder istället på hur det går till för att kunna förklara för barnen.

Först fick vi skapa en rektangulär platta av ull och på plattan skulle vi skapa ett sagotema. Innan vi kunde skapa figurer på plattan var det många olika moment. Jag trodde att det skulle vara svårt men det var det inte (se bilder nedan). Det är viktigt hur man lägger ullen och i vilken riktning ullen läggs, viktigt för att fibrerna ska kunna fläta ihop sig. För att fibrerna i ullen ska fläta ihop sig behövs varmt vatten och såpa, det droppar man på ullen så det blir blött.
Efter det skulle vi gå på ullen för att såpan och vattnet skulle arbetas in i ullen och bli mer kompakt och fast, fungerar lite som lim. Vår lärare satte på musik så att vi skulle dansa på ullen, kul att göra med barnen på förskolan också (se bilder nedan).
Sedan var det ytterligare ett moment. Man skulle hälla på lite mer såpa och vatten och sedan rulla ullen i bubbelplast och rulla rullen med fötterna (se bild nedan). Det gör man för att plattan ska bli ännu mer kompakt och hålla ihop. Sedan sköljer man plattan i varmt vatten och kramar ur innan det är klart.
Sedan när vår platta var klar så kunde vi börja skapa vårt sagotema. Vi valde att göra en trollskog (John Bauer) som jag fick inspiration ifrån mitt valfria museibesök. Det var otroligt enkelt att skapa på plattan (se bilder nedan).
Trollskog, John Bauer

Ull är ett bra och tacksamt material att använda. Ull brinner inte, det andas och håller värmen och även om det är fuktigt så fryser man inte i det. Ull dämpar också ljud bra om man hänger upp ull i ett rum, på förskolan kan man dämpa den höga ljudnivån med ull.

Det är så tacksamt att arbeta med ull i förskolan för det ingår så mycket i ull och tovning. Vilket tema man än har på förskolan så kan man skapa något med ull som passar anser jag. Detaljer behöver inte vara noga med för de syns inte så mycket ändå. Däremot kan man utveckla det genom att brodera på ullen. Då kan man få mer detaljer och man får in broderi på det viset också. I tovning med ull ingår matematik, bild, skapande, hållbar utveckling, fantasi, naturvetenskap och kemi/fysik (Lpfö 98 rev. 2010, ss.9-10).

Referens:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar