Bilderna över visar på när jag skakar på de olika flaskorna med olika saker i framför barnen. Barnen hjälpte mig att hitta par genom att lyssna vilka två som passade ihop. På den här samlingen använde jag mig bara av 3 par men jag har 5 par totalt. Jag började med färre par för att jag sedan ska kunna utveckla och göra det svårare. Genom att blanda flaskorna så blir det svårare också. Barnen hittade de 3 paren rätt snabbt på den första samlingen som jag hade. Sedan använde vi flaskorna som maracas till att spela till olika sånger, bl.a. "TTTT tiger SSSS smyger fram.." Under detta moment så reflekterade jag över att vi tränade på takt och rytm med barnen. Söderman och Riddersporre (2012, s.152) beskriver att det kan vara en utmaning att möta alla barn med olika erfarenheter inom musik. Som pedagog vill jag visa att musik är något roligt och luftfyllt genom engagemang i musikaktiviteter tillsammans. Jag vill som pedagog engagera mig och jag anser att det finns något som varje barn tycker om i musik, det gäller bara att hitta det.
Jag kommer upprepa samlingarna och utveckla mitt ljudmemory allt eftersom barnen bekantar sig med materialet. I förskolan ska barn få uppleva musik genom olika uttrycksformer. Genom musik och ljud kan barnen träna sina sinnen och bl. a. takt, rytm och språk (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar