torsdag 9 oktober 2014

Textil 1

Idag hade vi textil. Första delen av lektionen skulle vi utgå ifrån en dikt av Barbro Lindgren och skapa ett abstrakt broderigraffiti. I mindre grupper skulle vi skapa något utifrån vad vi abstrakt kände att dikten beskrev (se bilder nedan).
Alla grupperna fick olika dikter, så det var intressant när alla grupperna visade upp sina konstverk och att man fick säga vad man ansåg att varandras broderier föreställde. Flera gånger så stämde det in på vad dikten sedan faktiskt handlade om.
 
I förskolan kan man göra samma moment som vi gjorde idag. Enligt Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010, s.59) är det lämpligt att börja brodera med barn i fyra-femårs åldern. En dikt kan väcka så mycket tankar och känslor hos barn. Genom att skapa en abstrakt bild utifrån en dikt så utvecklas tänkandet för barn. Barn utvecklar också fritt förhållningssätt genom broderi och ofta kan en aktivitet med broderi pågå över en längre tid. Därför är det viktigt att låta barn få arbeta med textil på olika vis redan i förskolan.

Sista delen av lektionen fick vi pröva textiltryck. Vi prövade att trycka med olika tekniker på olika sorters tyg. Jag har arbetat mycket med textiltryck innan och jag tycker att det är mycket roligt att vi får pröva det i förskollärarutbildningen. Jag insåg hur fritt och brett det är att arbeta med textiltryck, det är bara ens fantasi som kan vara ett hinder. 
Jag ritade först en stor tvåa på ett tjockt papper, klippte ut den och tejpade fast den på ett vitt tyg. Sedan blandade jag färgen  och duttade i färg i tvåan med en svamp. Jag tänkte sedan sy en tygpåse av tyget. Textiltryck är enkelt att göra även i förskolan med barn, det går att skapa oändligt mycket med enkla medel. Det enda som faktiskt behövs är textilfärg och tyg av något slag. Sedan behövs det något att måla med och det är där fantasin kan går loss ordentligt. Man kan använda nästan vad som helst: svamp, kavel, kakformar, plastdjur, leksaksbilarnas hjulmönster, kottar, pinnar eller olika löv. Fritt skapande helt enkelt som kan bli otroligt vackra tavlor.

Referens:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar