torsdag 23 oktober 2014

Jönköping Länsmuseum

Idag besökte jag Jönköpings Länsmuseum som mitt valbara museibesök. Det var inspirerande på många sätt, det är inte så stort så det skulle därför vara ett enkelt museum att ta med sin barngrupp till. Länsmuseet har många olika rum och därför kan jag också välja vilka rum som är lämpliga att gå in till. Det är nog lämpligt att besöka Länsmuseet flera gånger och dela upp det, får barnen titta på mycket vid ett besök kan det bli för mycket intryck för barnen under ett besök att orka med. Jag anser att det är bra också att någon pedagog ur barngruppen själv åker till museet innan man tar med barnen dit. Då kan pedagogen se vad som kan komma att distrahera, hur man vill utveckla besöket på förskolan och vad vi bör undvika att gå förbi för att slippa att tappa barnen (till exempel kommer barnen förmodligen älska Sagogarderoben, se bilder nedan. Därför kan det vara smart att gå förbi den sist). Om man besöker museet innan kan man också få en aning om hur mycket tid som behövs på museet.
Innan jag åker med min barngrupp till ett museum så är det viktigt att informera barnen om hur vi kommer åka dit, vilka som ska med, vad som kommer ske där och hur länge vi stannar där. Allt detta för att vara tydlig, struktur är bra när man åker iväg med barnen så att både barnen och pedagoger vet vad som kommer ske.

På Länsmuseet gick jag först till en utställning om John Bauer (en utställning av Lundahl och Seitil). Där var det ljud, dofter och ljus som ändrades beroende på var man stod/gick i rummet (se bilder nedan). Det var ganska mörkt i rummet och det satt olika bilder på troll och väsen runt om i rummet. Det var spännande tyckte jag, det skulle vara härligt att ta med barnen dit om man till exempel hade tema saga eller troll på förskolan.
Sedan gick jag in till ett annat rum, det var bara tavlor på väggarna. En fotoutställning av Aleksandra Kucharska. Tavlorna var målade av bara blyerts (se bilder nedan). Det skulle vara fantastiskt att se och höra vad barnen tänkte om dessa tavlor. Om barnen ser vad de ska föreställa eller om de kommer fantisera något helt annat. Barnen kan också fotografera målningarna på museet och sedan ta med till förskolan och titta på dem igen när det finns mer tid. Genom de här tavlorna kan det utvecklas i att barnen målar egna målningar som föreställer hus eller något helt annat.
Till sist vill jag berätta om en utställning som fanns på museet vid namn Då och nu. Det var till exempel olika stolar och skor från förr till nu. Jag fastnade för leksakerna som fanns från förr till idag (se bilder nedan). Detta tror jag att de lite äldre barnen skulle tycka vara kul, att se vad man lekt med förr och vilka leksaker de leker med själva. Jag tror att det säkert kan finnas leksaker som barnen inte har en aning om vad det är för något.
 
Den texten som är över är bra anser jag att använda sig av i frågor till barnen efter besöket på avdelningen Då och nu om lek och leksaker. Det är intressanta frågor som jag skulle veta vad barnen svarar på eftersom frågorna berör leken som är viktig för barn. I förskolan ska barn få tid att leka både inne och ute på ett varierat och fantasifullt sätt. Jag som blivande förskollärare ska stötta för att varje barn ska få uppleva det (Lpfö 98 rev. 2010, s. 7).

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar