lördag 4 oktober 2014

Musik 2

På musiken idag så fick vi vara aktiva och göra olika praktiska aktiviteter. Jag tycker att det är roligt och mer lärorikt med praktiska aktiviteter. Varför är för att då minns jag mycket mer om vad vi har gjort och så får jag vara med och känna hur jag själv jag upplever en aktivitet som någon annan håller i. Jag får träna på mitt förhållningssätt genom att se och lära av andra, det ger mig ofta många tankar: Hur hade jag lett den här aktiviteten? Kunde jag gjort på ett annat sätt eller var det innehållsrikt som det var? Vilken ålder passar den här aktiviteten till? Hur ska jag göra det spännande för barnen?
Vi fick stå i olika "rutor" på golvet och så skulle vi klappa/stampa sången på bilden i den rutan vi stod i (se bild över). Sedan skulle vi förflytta oss till de andra rutorna och samtidigt försöka hålla takt och rytm i den ruta man stod i. Efter det fick vi dela upp oss i två större grupper och så fick vi en gemensam text (se bild 1 nedan). Varje person fick en textrad ur den texten. Utifrån textraden skulle man ta ett instrument som man ansåg passade och sedan skulle en berätta hela texten och när ens textrad lästes upp så skulle man spela det man tyckte stämde in.
Det här vill jag absolut pröva med barnen, barnen får här använda sin fantasi utifrån sin upplevelse om någonting. Jag tänker att man kan dela upp barngruppen i två grupper med en pedagog i varje grupp och att man har en enklare text som kanske handlar om djur. Djuren i texten kanske springer/går/smyger fram snabbt/högt/starkt/tyst och barnen får spela det som de tycker passar in.
 
Varför jag tycker om musik mycket är att det inte finns några rätt eller fel. Skapandet i musiken är fri och personlig på samma gång, jag får tolka som jag känner. Jag vill att barnen ska få känna att musik är inspirerande och gör dem glada, som jag känner för musik. Söderman och Riddersporre (2012, s.152) menar att det är viktigt med pedagogers deltagande under musikaktiviteter i förskolan, barnen kan bli omotiverade om pedagogerna är det. Är jag en inspirerade och engagerad pedagog i musikaktiviteter så anser jag att det smittar av sig till barnen. Även de barnen som inte tycker om att sjunga/spela tror jag ändrar sin uppfattning när de ser hur roligt pedagogerna och de andra barnen har. Musik ska vara lustfylld och ge glädje i gemenskap med varandra.

Referenser:
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar