Första delen av konferensen föreläste en VFU-samordnare om våra skyldigheter som studenter och blivande förskollärare. Sedan fick vi lyssna till en innehållsrik föreläsning om estetiska lärprocesser, handlade om vad estetiskt innebär. Under föreläsningen förstod jag att man kan veta om något är estetiskt genom att använda sina sinnen på olika sätt. Man kan använda sina sinnen och pröva genom musik, bild, textil och drama. För små barn handlar det om att lukta, känna, titta och smaka på världen. Inom estetiska lärprocesser är helhetsperspektivet viktigt, ett görande, kännande och tänkande. Jag vill genom mitt didaktiska material låta varje barn få en chans att skapa och kommunicera med någon av de estetiska formerna (Lpfö 98 rev. 2010, s. 7). Sedan innehöll föreläsningen också konkreta tips och hur man kan tänka inför det didaktiska material, som vi var och en enskilt ska skapa innan vår kommande VFU.
Föreläsningen gav mig kunskap om i vilken nivå jag ska lägga mitt didaktiska material på, det var skönt att jag fick bekräftat att jag ska tänka enkelt och inte för stort, som jag tänkt lite redan på. Om jag skulle göra ett för stort och redan utvecklat material så blir det svårt att utveckla efter vad barnen vill, med barnens intressen. Jag kommer göra ett enkelt material (ljudmemory) som är roligt och spännande för barnen, förhoppningsvis utvecklas mitt material till något utifrån barnens tankar.Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar