fredag 17 oktober 2014

Matematik

Dagens matematik innehöll många bra praktiska exempel. Det inspirerande bordet över möttes jag av när jag kom in i salen där föreläsningen ägde rum. Det är så viktigt med praktiska exempel, på bordet finns mycket matematik. Vår föreläsare har arbetat på en förskola där hon har inriktat sig mycket på matematik, därför var det hon sa verkligen relevant och beprövat kände jag. Är man utbildad så vet man ofta varför man gör som man gör, till skillnad från en outbildad pedagog. När en pedagog har kunskap så märks det och hon som föreläste hade verkligen kunskap om matematik. Som blivande förskollärare har jag ett ansvar att förmedla matematik till barnen (Lpfö 98 rev. 2010, s.10). Nedan kommer många praktiska exempel på hur jag kan använda matematik i förskolan.
Bilden över är en aktivitet som handlar om demokrati, som förskollärare ska jag lära barn var demokrati innebär på ett enkelt sätt. Jag som förskollärare målar till exempel tre olika förslag på var vi ska gå på utflykt (se bild över). Barnen får tänka enskilt vad de vill gå och sedan ta en kula i rätt färg och lägga i rätt rör som innebär vart man vill gå. Sedan ser barnen tydligt vilket rör som är fyllt med flest kulor när alla barn har röstat. Det har bildats ett stapeldiagram (Thisner 2007, s.61).

Efter lunchen hade vår föreläsare gjort om i salen med rep kors och tvärs. På repet satt små lappar i klädnypor och det var olika aktiviteter utspritt vid varje lapp som vi fick gå runt och pröva. Det handlade om matematik och mycket kommer jag ta med och använda i förskolan själv, mycket tips. Nedan är lite bilder på det jag tyckte var mest inspirerande.
En äppleurkärnare-, gellang och skalare på samma gång.
Här kommer matematiken in genom att det innebär form och struktur.
Vilka färger hittar du i naturen? Bilden över handlade om att man skulle para ihop natur-föremålets färg med halsdukens. Finns det ett färgparti som stämmer överrens med naturföremålet? Ta med halsduken ut i skogen med barnen och leta efter föremål och lägg på halsduken.
Jag valde dessa bilder i inlägget för att beskriva att matematik är så mycket mer än siffror, matematik innebär till exempel sortering, struktur och mönster (se bilder över). I vardagssituationer finns mycket matematik, det handlar bara om en medvetenhet och lyhördhet. Vid påklädning, matsituation, fotografering eller utflykt till skogen ingår också matematik. Enligt Thisner (2007, ss.38-39) så finns det mycket man kan upptäcka om man är lyhörd vi vid påklädningen. Till exempel kan man lägga ut alla byxor i storleksordning, barnen kan sedan få rita sina egna byxor samt beskriva och jämföra byxor. Det handlar om mitt intresse och utmanande som pedagog.

Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar