lördag 18 oktober 2014

Textil, barn och konst


Idag fick vi vara en heldag på TextilmuseetTextile Fashion Center. Det var en inspirerande dag som innehöll rundvisning och skapande. Jag fick en inbjudande känsla redan utanför, olika textiler och mönster som satt fast på ingången och det skapade olika struktur (se bild över). Det är lika viktigt när barn går in i förskolans olika rum, att jag som förskollärare ständigt reflekterar över miljön på förskolan. Vad kan förbättras, hur ska jag göra det och varför ska jag göra det? Barn har olika erfarenheter om museum och många barn har inte hunnit få så många erfarenheter än. Jag skulle absolut vilja ta med min blivande barngrupp till Textilmuseet. Det bästa är att man fick ta och känna på allt, vilket barn ofta vill och vanligtvis så får man inte det på museum. Jag tycker därför att Textilmuseet passar barn extra bra, eller på andra museum som det också är tillåtet.
Den här klänningen är innebär hållbar utveckling. Konstnären som har skapat klänningen fick en familjs två månaders sparade soppor. Klänningen är gjord till större delen av kaffeförpackningar och plast/sopsäckar. Genom att titta på den här klänningen med barnen kan man komma in på hållbar utveckling. Kanske blir det förskolans tema efter barnens intressen? Barnen kan skapa egna konstverk av "skräp" på förskolan.
 Den här bilden inspirerade mig för den påminde om broderiworkshopen som vi haft. Sedan inspirerade detta mig att smycka förskolans gård med textil på olika sätt. Till exempel med garn, flaggor och tyg.
Sedan fick vi en kort föreläsning om olika skadedjur som kan angripa textil. Föreläsaren berättade att de noga granskar all textil efter skadedjur innan textilen får komma in på Textilmuseet. Bilderna på de olika skadedjuren skulle ge oss inspiration till att skapa ett eget skadedjur, av endast slipsar. Här kommer också hållbar utveckling in, att använda gamla slipsar som andra har tänkt slänga. I förskolan ska barnen få kunskap om hållbar utveckling, så att de kan visa omsorg och ta hand om sin miljö (Lpfö 98 rev. 2010, s.8). Det här kan man göra med äldre barn också, dock måste man vara med och hjälpa. Vi använde mest limpistol, det kan bli varmt. Det bästa är om jag limmar åt barnen Mitt skadedjur blev såhär:
Och här är allas skapelser:
Konst ska barn få möjlighet att möta på olika sätt anser jag. Det är det mitt uppdrag som förskollärare att barnen ska få iaktta och reflektera över olika kulturella miljöer. Sedan är det viktigt att barnen får lära sig om samhällets konstliv (Lpfö 98 rev. 2010, s.6). Om jag har ett nyfiket och intresserat intresse för museer så kan jag föra vidare det till barnen genom mitt förhållningssätt. Genom att gå på museer och uppleva konst i olika miljöer kan barn få utforska och utveckla sina kunskaper och kommande kulturliv.
Idag fick vi möjlighet att besöka Textilhögskolan. Vår uppgift var att titta på olika konstverk i tystnad under fem minuter. Sedan skulle vi sammanfatta ett konstverk per grupp. Var och en i gruppen fick skriva ord/tankar som vi förknippade med konstverket. Slutligen fick vi sammanfatta våra ord och skapade en helhet för konstverket. Det var tydligt att våra egna upplevelser och associationer lade grund för orden.

Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar