torsdag 16 oktober 2014

GAKK

Idag hade vi föreläsning/workshop del 2 om kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Del 1 handlade om TAKK som innebär att man kommunicerar med hjälp av tecken stöd. Del 2 handlade om GAKK=Grafisk alternativ och kompletterande kommunikation. Det innebär hur man kommunicerar med stöd och förtydligande av bilder. GAKK kan vara föremål, foto/bilder, symboler, talande hjälpmedel/datorer. Ju fler detaljer på en bild, ju svårare blir det. Här finns mycket som vem som helst kan använda sig av om man till exempel behöver olika bilder. Vem som helst kan skriva ut, sätta upp och använda bilderna som stöd i förskolan. Det finns olika bilder till samma aktivitet från konkret till abstrakt bild, mycket användbart.

Praxisalfabet vill jag använda mycket som förskollärare, jag har sett det på några förskolor där jag varit och arbetat. Praxisalfabetet är en plansch som har bokstäverna A-Ö som i ett vanligt alfabet och varje bokstav har ett föremål eller ett djur bredvid sig. Det som skiljer praxisalfabetet från ett vanligt alfabet från ett praxisalfabet är att det bygger på hur bokstaven låter, helt baserat på ljuden.
Det finns så många hjälpmedel idag med Ipad och dator. Bliss är ett exempel, det är en slags bokstavskarta till icke verbala personer (se tecknet över för barn). Seriesamtal är en annan metod för förebyggande, ett redskap för att kunna förstå och kommunicera. Med hjälp av Bliss kan man rita upp ett schema med bilder (som i en serietidning) som avslutas med en lösning på en konflikt. Det blir mer tydligt för de barn som behöver det. Jag tycker att man ska använda sig av så många hjälpmedel som det bara går i förskolan. Viktigt är dock att anpassa rätt hjälpmedel till rätt personer, för alla barn tycker jag har rätt att få kommunicera.

Ytterligare ett tydligt sätt att kommunicera och konkretisera det som ska göras, till exempel om jag ska gå till biblioteket med barngruppen. Då kan jag tydligt visa barnen med bilder innan vi åker till biblioteket så att alla vet vad som kommer ske. Det kan göra att många barn blir lugnare om de i förväg vet vad som kommer ske på utflykten, genom bilder blir det tydligare. Nedan har jag lagt bilder i tidsföljd, så som jag hade illustrerat en promenad till sjön med barngruppen (bilderna är tagna från Google).
Förskolan
 Klä på sig ytterkläderna
Gå till sjön
Äta frukt vid sjön
Gå tillbaka till förskolan
Klä av sig ytterkläderna

Det här schemat kan man göra med mindre bilder eller genom att utöka med fler bilder, det ska utgå ifrån barnens behov. Det ska hjälpa barnen att tydligt förstå och bli tryggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar