fredag 17 oktober 2014

Medierat lärande - estetik och pedagogisk mångfald

I dagens föreläsning intresserade jag mig mest för vad medierat lärande innebär. Enligt Amhag, Kupferberg och Leijon (2013, s.16) innebär mediera hur man förmedlar genom ett medium, några exempel på olika medium är musik, bild och drama. För att barn ska lära sig krävs struktur och jag som pedagog behöver ha en medvetenhet på hur jag strukturerar verksamheten och aktiviteter så att barnen lär sig. Det kallas för meningserbjudande, det jag framför för barnen ska skapa mening. Jag bör också reflektera över varför barn ska lära sig genom det jag framför. Sedan också vad det innebär att barnen lär sig det jag vill. De här frågorna bör jag som förskollärare ständigt reflektera över för att inta det pedagogiska förhållningssätt som jag vill förhålla mig till.
På föreläsningen fick vi se den här bilder, den föreställer en bergklyfta. I bergsklyftan är det nertryckt röda bär. Det skapar fina kontraster mellan hårt-mjukt och mörk-ljusa färger. Jag kan diskutera skillnaderna med barnen: Vad ser barnen i denna bilden? Hur mycket bär behövs för att fylla bergsklyftan? Blir man kladdig av bären? Gör det någonting? Kan man skapa konst i skogen på andra sätt? Klä ett träd med blad eller med garn?

Genom att ställa de här frågorna så kommer man in på mycket andra ämnen än drama med barnen. Matematik, då man pratar om hur mycket som får plats i en vis yta. Sedan språket genom att man samtalar med barnen och att de får sätta ord på deras tankar (Amhag, Kupferberg & Leijon 2013, s.30). Jag anser att barn skulle älska att skapa konst i skogen och att sedan fotografera det de skapat. Efteråt kan man återskapa sina fotografier på förskolan genom att titta på dem och använda andra material. Jag vill ha ett förhållningssätt där konst och skapande ska få vara lättillgängligt för barnen i förskolan.

Referens:
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar