tisdag 30 september 2014

Bild 2

Idag hade vi bild igen och vi arbetade med det som jag velat lära mig mer om, men även annat som jag inte ens funderat på. Vi fick först en introduktion om hur man gör papper med hjälp av guska- och screenramar (bild 1 nedan). Sedan fick vi tillverka vår egen Papier maché (bild 2 nedan). Jag fascinerades av att det man använder är så enkelt, billigt och sparsamt. För att tillverka eget papper behövs bara vatten, sönderklippta tidningar och eventuellt färg. När man tillverkar Papier maché behöver man tapetklister, pappersspill, stavmixer, vatten och eventuellt färg.

Vi skulle fundera över Vad i dagens arbete man kan hitta tankar ur Läroplanen, som inte direkt handlar om ämnet bild. Förskolan skall präglas av ett varsamt förhållningssätt till miljö och natur, att få barnen att förstå att vi behöver värna om vår miljö (Lpfö 98 rev. 2010, s.7). Att skapa och forma något med hjälp av använda tidningar och papper är hållbar utveckling. Genom att använda sig av det tillsammans med barnen i förskolan ökar man barnets förståelse i ett gott förhållningssätt till miljön.
Sedan fick vi arbeta med olika sorters keramiklera, först fick vi gå på dem och känna med kroppen hur mjuka/hårda de var. Efter det fick vi ta en bit av varje och använda våra sinnen och klämma, lukta, känna och se på dem (se bilder nedan). Detta tyckte jag var härligt. Jag skulle gärna vilja pröva detta med barnen!

Efter det fick vi en uppgift, vi skulle i mindre grupper skapa något högt av all lera som vi fått (se bild nedan). Alla grupper gjorde på olika sätt, vilket var intressant. Det är användbart att använda begreppen kort, långt, högt, lågt med barn för då används fantasin mycket mer i skapandet. Om jag skulle säga att barnen ska skapa en hund så vet ju de flesta barn hur det ser ut. Men om jag bara säger att de ska skapa något som är långt eller krokigt så blir det mer fantasifullt och lärorikt.
Precis detta fick vi också fortsätta med sedan, fast i modellera. Vi skulle skapa en glad form, en arg form och till sist skapa något till den arga skapelser som skulle göra den glad (se bild nedan). Detta skulle vara spännande att använda dessa begrepp tillsammans med barnen, det blir ofta skapelser som inte finns i verkligheten. Kan bli intressanta diskussioner på förskolan.
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar