Ett av kursens mål: "Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna tillämpa, motivera och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter". Det här målet kan jag nu närma mig eftersom vi fick en mycket bra föreläsning om hur viktigt det är med kommunikation i ett tidigt stadium i förskolan. Ju tidigare man upptäcker kommunikations svårigheter desto bättre. Jag fick tips om hur jag kan upptäcka om barn har kommunikation-och språksvårigheter samt hur man gör när det inträffar. Jag känner att jag verkligen lärt mig hur jag ska gå till väga och jag jag tar till mig vad det här målet innebär efter dagens workshop.
Varför är då teckenspråk viktigt att använda sig av på förskolan och ur kan man praktiskt jobba med det i förskolan? Jag anser att det bara är fördelar med att lära sig teckenspråk. Med teckenspråk kan barnen till exempel uttrycka sig, förstå andra bättre, utöka sin fonologiska medvetenhet och lära sig grammatik. Fonologisk medvetenhet innebär språkljud. Det kan man arbeta och utveckla genom att barnen får upprepa och lyssna vilken bokstav som är i början på till exempel ordet sol eller ros (Svensson 2009, ss.18-19). Jag anser att den viktigaste anledningen till varför man ska arbeta med teckenspråk i förskolan är att man lär sig samspela med andra för att man blir förstådd, vilket i sin tur stärker ens självkänsla.
På förskolan kan man börja med att använda teckenspråk i fruktstunden, till exempel hur ser äpple och banan ut. Jag kan säga till barnen att teckenspråk är en nytt språk och göra det spännande när man introducerar det. Sedan kan man sätta upp bilder på hur man tecknar skor och jacka i hallen och visa barnen med teckenspråk när de klär på sig. Några andra praktiska sätt att jobba med teckenspråk är att skriva ut bilder och göra en bok som man läser på vilan för barnen och då samtidigt tränar teckenspråk med dem. Man kan också göra en egen saga med hjälp av teckenspråk tillsammans med barnen och ta hjälp av en hemsida för att träna på ord. Sedan kan man på dator eller Ipad gå in på Ur och Barnbibblan för att träna teckenspråk också på ett digitalt sätt. Vilket sätt man än använder för att träna teckenspråk på förskolan är bra anser jag, bara man gör något och börjar någonstans. Man kan pröva många olika och sedan utvärdera vilket som är mest effektivt för den barngruppen som man har. Utan ett språk har barn svårt att leka och samspela med andra barn, viktigt att jag som blivande förskollärare också kan förstå vad barnet säger så jag vet vad barnet vill.
Den andra föreläsningen handlade om metoder och teorier för ett språkutvecklande arbetssätt. Vi pratade om hur man kan arbeta för att utveckla barnens ordbilder. Praktiska tips är att öva ordbilder med barnen genom att ha lappar med barnens namn, samtala om skillnader och likheter i namnen på samling. Prata om vilka som har Y i sitt namn, vilka har prickar och vilka namn låter lika i början när man säger dem. Det kan bli mycket spännande samtal och det har jag också sett på min VFU där de arbetade med ordbilder. Man kan också ha ett alfabetet på väggen med en bild bredvid varje bokstav men att varje bild visar hur bokstaven låter. Till exempel bokstaven S har en bild på en orm. Då ska man ska ljuda Sssss, som ormen låter. Detta är bra tips på hur man man utveckla sitt språk.
Referenser:
Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur
www.teckensprak.com
SvaraRadera