tisdag 16 september 2014

Drama 1

Dagens dramalektion handlade mer om min pedagogiska roll som förskollärare och mitt förhållningssätt än tips till en dramasamling med barnen på förskolan. Det började med en föreläsning om forumspel och forumteater. Forumspel är en pedagogisk metod där formteater används, detta fick vi senare pröva på. Först fick vi göra värderingsövningar som handlade om att ta ställning till olika saker. Vi fick själva tänka vad man tyckte och ta ställning i form av att ställa sig på en speciell plats. Det var intressant för det var mycket relevanta konflikter och dilemman som kan ske i förskolan.
Sedan fick var och en skriva ner en kort autentisk konflikt som skett på någon förskola där vi varit. Vi delades in i grupper och så fick vi välja en av de autentiska händelserna och dramatisera det med formspel som metod (se bild över). Enligt Amhag, Kupferberg och Leijon (2013, s.145) innebär formspel att se möjligheterna i vilka roller som kan få mer inflytande i dramat. Det kan då utvecklas på ett annat sätt än vad det har från början och bli mer tillåtande. Vi fick under dramatiseringen stoppa varandras drama och hoppa in och ta över någons roll. Detta kunde man göra om man hade ett bättre sätt att säga någonting för att minska konflikterna i den situationen. Den personen som tog någons roll kunde då ändra den personens repliker och det kunde ge en ny handling på händelsen. Det var mycket intressant och roligt anser jag, som ni ser på bilden över (därför jag valde den). Jag reflekterade efteråt över hur mycket en händelse kan förändras bara genom att man byter ut en person och åsikter i en konflikt på förskolan. Sedan är det så viktigt att man tar tid i sitt arbetslag för att diskutera mycket och vara överens så det känns bra när konflikter och dilemman uppstår i förskolan. 

Referenser:
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Mediterat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar