Sedan fick var och en skriva ner en kort autentisk konflikt som skett på någon förskola där vi varit. Vi delades in i grupper och så fick vi välja en av de autentiska händelserna och dramatisera det med formspel som metod (se bild över). Enligt Amhag, Kupferberg och Leijon (2013, s.145) innebär formspel att se möjligheterna i vilka roller som kan få mer inflytande i dramat. Det kan då utvecklas på ett annat sätt än vad det har från början och bli mer tillåtande. Vi fick under dramatiseringen stoppa varandras drama och hoppa in och ta över någons roll. Detta kunde man göra om man hade ett bättre sätt att säga någonting för att minska konflikterna i den situationen. Den personen som tog någons roll kunde då ändra den personens repliker och det kunde ge en ny handling på händelsen. Det var mycket intressant och roligt anser jag, som ni ser på bilden över (därför jag valde den). Jag reflekterade efteråt över hur mycket en händelse kan förändras bara genom att man byter ut en person och åsikter i en konflikt på förskolan. Sedan är det så viktigt att man tar tid i sitt arbetslag för att diskutera mycket och vara överens så det känns bra när konflikter och dilemman uppstår i förskolan.
Referenser:
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Mediterat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar