måndag 15 september 2014

Musik 1

Idag var den första musik/rytmik workshopen för den här terminen. Det var kul och lärorikt tycker jag! Vi fick pröva och få veta skillnaden på improvisation, takt, puls och rytm innebär. Vi fick pröva det på många olika sätt, b.la genom att klappa, stampa, sjunga och spela på olika instrument.

Vi fick också pröva att röra oss till musik och att härma varandras rörelser med olika material (se bilder). Sedan fick vi lära oss mycket om hur barns röster fungerar och vi fick lära känna vår egen röst bättre genom olika sångövningar. Enligt Söderman och Riddersporre (2012, s.77) är det givande om jag som pedagog gör barnen involverade i röstövningar och pratar om hur man kan sjunga högt eller lågt, alltså olika dynamik. Med barnen kan man leka att man är en dirigent och så kan man be barnen att sjunga dynamiskt på olika sätt. Samtidigt så lär sig barnen något men genom att leka. Barns röster är sköra för deras stämband är mindre än en vuxens så det är viktigt att tänka på vilken tonart man sjunger i, man ska inte sjunga lägre än tonarten C med barn. Det kan förstöra deras röster och barnen sjunger ofta inte ens med ändå, för det blir ett obehagligt tonläge för dem.

Workshopen avslutades med att vår lärare gav idéer om hur man kan förbereda och planera en egen musiksamling i förskolan. Sedan höll vår lärare en musiksamling med oss med temat vatten. Det tycker jag var mycket bra för jag har ibland saknat lite mer tips i utbildningen på hur man kan lägga upp en hel musiksamling.

Referenser:
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar