- Vilka estetiska uttryckssätt har vi använt?
- Vilka olika material har vi använt?
- Vad har det här med förskolan och barnen att göra?
Av plastpåsar och bubbelplast kan man skapa konst=hållbar utveckling.
Efter rundvandringen samtalade vi i smågrupper om frågeställningarna. Genom det lärde jag mig att det finns både bra och dåliga saker man använder i förskolan idag, som jag inte reflekterat över innan. Sedan kom vi in på ämnet plast och pratade hur mycket plast vi har och använder i vår vardag. En europé använder ca 100kg plast/år. Det är skrämmande mycket, viktigt att återvinna plast och att få barnen att lära sig det tidigt.
Sedan fick vi välja att skapa något kreativt med ett viktigt budskap av antingen plast eller papper. Jag och två i klassen valde papper. Vi skapade en buss och en bil av endast papper, mest använde vi äggkartonger som visade sig vara väldigt användbart material. Det är viktigt att sluta köpa så mycket leksaker, både roligare och bättre för miljön att göra eget av det man redan har.
När jag själv fritt fick skapa insåg jag att det inte bör finnas några gränser, fantasin måste få utrymme. Det bör heller inte finnas några gränser när barn skapar på förskolan, det har jag dock reflekterat över många gånger att det tyvärr inte finns utrymme för friheten i skapandet. Jag vill att barnen ska få skapa ofta och mycket, på många varierande sätt. Jag vet att det ofta är pedagoger som sätter stopp för barnens fantasi och utveckling i skapande, även om de inte är meningen tror jag. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) redogörs att barn i förskolan ska få utveckla sin skapande förmåga och utvecklas inom olika uttrycksformer som bild, musik, dans och drama. Jag som pedagog bör lära mig att ta ett steg tillbaka och låta barnen pröva, då får barnen upptäcka så mycket mer. Det är viktigt att pedagoger inte är så många steg före barnen utan att jag visar barnen nya saker som inspirerar dem vidare i sin utveckling. Det är mycket jag tar med mig i min blivande roll som förskollärare ifrån Navet.
När jag själv fritt fick skapa insåg jag att det inte bör finnas några gränser, fantasin måste få utrymme. Det bör heller inte finnas några gränser när barn skapar på förskolan, det har jag dock reflekterat över många gånger att det tyvärr inte finns utrymme för friheten i skapandet. Jag vill att barnen ska få skapa ofta och mycket, på många varierande sätt. Jag vet att det ofta är pedagoger som sätter stopp för barnens fantasi och utveckling i skapande, även om de inte är meningen tror jag. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) redogörs att barn i förskolan ska få utveckla sin skapande förmåga och utvecklas inom olika uttrycksformer som bild, musik, dans och drama. Jag som pedagog bör lära mig att ta ett steg tillbaka och låta barnen pröva, då får barnen upptäcka så mycket mer. Det är viktigt att pedagoger inte är så många steg före barnen utan att jag visar barnen nya saker som inspirerar dem vidare i sin utveckling. Det är mycket jag tar med mig i min blivande roll som förskollärare ifrån Navet.
Några andra kreativa verk av bara papper: "Var rädda om naturen så överlever djuren".
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar