söndag 16 november 2014

VFU-vecka två

Den här veckan har jag prövat mitt didaktiska material på ett mer utvecklat vis. Jag har haft samlingar då jag ställt mer utvecklande och öppna frågor till barnen. Jag försökte även koppla till tidigare samlingar då barnen fått använda och se mitt ljudmemory (se bild nedan).
Över är en bild på mitt ljudmemory, tio flaskor som består av fem par. Flaskorna är drickyoughurtflaskor i plast som jag har tagit bort etiketten på så att de ska se identiska ut. Jag har alltså lagt fem olika saker i flaskorna så att det bildar par av två flaskor. Flaskorna innehåller skruvmakaroner, sten, spik, pärlor, socker.

Jag hade en samling den här veckan då jag hade en flaska av varje par i en korg i mitten av ringen. Den andra flaskan till varje par fick barnen var sin av (de var fem barn). Barnen skulle skaka och lyssna noga på hur deras flaska lät och sedan försöka hitta den som passade till sin flaskas ljud, genom att skaka på alla flaskorna i korgen. Barnen skakade och lyssnade och verkade tycka det var roligt för de skrattade. Alla barnen var fokuserade och lyssnade på varandra när de skakade och lyssnade efter sina par. Barnen förstod och hittade snabbt alla paren anser jag. Den här samlingen kommer jag upprepa nästa vecka och utveckla ännu lite mer. Jag anser att barnen redan nu har lyssnat på olika ljud, hittat par genom att lyssna på skillnad hur flaskorna låter som är mitt mål med mitt didaktiska material. Barnen har genom mitt ljudmemory fått uttrycka tankar, utvecklat sin skapande förmåga genom musik och rörelse (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10). Barnen har fått använda flaskorna som instrument och barnen började bygga torn med dem. Barnen har även fått säga deras tankar och de har fått skaka på flaskorna på olika sätt.

Enligt Söderman och Riddersporre (2012, s.77) är musikens form viktigt i vardagen. På förskolan ska barn få möjlighet att leka med musik på olika sätt som hur musik och olika ljud låter. Detta anser jag att barnen får upptäcka genom mitt ljudmemory. Genom att skaka och lyssna på de olika flaskorna så kan barnen träna på vilka två som låter lika högt eller lågt, vilka två som låter lika, lyssna, känna och se. Barnen får träna på att smaka på världen genom sina sinnen, tankar och i musik som som innefattas i estetiska lärprocesser.

Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar