lördag 13 december 2014

Navet-kemi och fysik

Besöket på Navet denna gång handlade om fysik och kemi. Det handlade mest om hur jag som blivande förskollärare kan använda mig av att upptäcka, experimentera och utforska färg tillsammans med citronsyra, socker och bikarbonat. Att göra enklare experiment med barnen är spännande då barnen får ställa hypoteser innan man utforskar vad som sker. Barnen får säga vad de tror om de kemiska processer och det är intressant att höra barns klocka tankar (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).
Bilden över visar hur flaskfärg utblandat med vatten droppades ut på ett fat med hjälp av en pippett, på faten hade vi fått strö ut en jämt lager av bikarbonat. Det vi skulle göra var att blanda fram så många olika färger som möjligt och sedan täcka hela fatet med färg, färgerna vi fick utgå ifrån var röd, blå och gul.
Sedan fick vi fyra glas där vi skulle fördela olika antal med sockerbitar och sedan blanda ner karamellfärg och 1 dl vatten i (se bild över). Vi skulle se hur många färger vi kunde få fram och om vi kunde få färgerna att hamna i olika skikt i glasrören, pippett användes även här. Enligt Persson (2009, ss.62-63) kan man komma in på andra experiment genom att göra det vi gjort idag med barnen. Dagens experiment kan utvecklas till att se vad som sker om man blandar till exempel olja och vatten, det handlar om lösning och blandning. Barnen kan i förskolan få ställa sina hypoteser innan och sedan tillsammans upptäcka vad som sker och samtala med barnen om varför det blir som det blir.

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Persson, Hans (2009). Russinhissen: enkla experiment i fysik och kemi. Järfälla: Hands-on Science Text

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar