Bilden över visar hur flaskfärg utblandat med vatten droppades ut på ett fat med hjälp av en pippett, på faten hade vi fått strö ut en jämt lager av bikarbonat. Det vi skulle göra var att blanda fram så många olika färger som möjligt och sedan täcka hela fatet med färg, färgerna vi fick utgå ifrån var röd, blå och gul.
Sedan fick vi fyra glas där vi skulle fördela olika antal med sockerbitar och sedan blanda ner karamellfärg och 1 dl vatten i (se bild över). Vi skulle se hur många färger vi kunde få fram och om vi kunde få färgerna att hamna i olika skikt i glasrören, pippett användes även här. Enligt Persson (2009, ss.62-63) kan man komma in på andra experiment genom att göra det vi gjort idag med barnen. Dagens experiment kan utvecklas till att se vad som sker om man blandar till exempel olja och vatten, det handlar om lösning och blandning. Barnen kan i förskolan få ställa sina hypoteser innan och sedan tillsammans upptäcka vad som sker och samtala med barnen om varför det blir som det blir.
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Persson, Hans (2009). Russinhissen: enkla experiment i fysik och kemi. Järfälla: Hands-on Science Text
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar