-Hur kan detta museibesök passa in i ett projekt eller temaarbete?
-Hur skulle jag som pedagog kunna använda detta museibesök på ett klokt sätt och som en naturlig del av det vardagliga arbetet på förskolan?
S.O.J [Sisters of Jam] Moa och Mikaela Krestesen
S.O.J har sedan 2008 arbetat med tvärdisciplinära projekt där de ställer frågor om ensamhet, gemenskap, historieskrivning och kontinuitet. De vill överbrygga gränser mellan genrer och få ett bredare och starkare uttryckssätt samt få ett feministiskt samtal över generationer. Detta visar de genom kollektiva arbetsmetoder i sin konst.
Sedan var det en annan utställning som jag fastnade för. En fotoutställning av Aleksandra Kucharska (se bilder nedan). Det var några tavlor ur samma utställning som när jag var på Jönköpings Länsmuseum. Jag kände igen tavlorna från den utställningen, vilket var intressant.
Tavlorna är endast målade med blyerts och det föreställer olika tavlor på hus in-och utvändigt. Jag anser att barn på något sätt kan relatera de här tavlorna ifrån sin vardagsmiljö. Barnen kanske inte ser vad de föreställer direkt, det kan då ske en diskussion om det som kan vara intressant. Barnen kan diskutera och höra andras tankar om tavlorna och förstå vad någon annan ser i en tavla. Det är liknande när ett barn har målat en teckning och visar ett annat barn (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar