Dagens drama handlade om kunskap och lärande. Vad har jag med mig hittills i min blivande roll som förskollärare? Kunskap är lätt att bära, det kan ingen ta ifrån mig. Enligt Amhag, Kupferberg och Leijon (2013, s.54) handlar det om att försöka se skillnad på lärande och meningsskapande. Meningsskapande är en process där man bemöter olika tankar och perspektiv. Genom dagens övningar fick jag mer klarhet i vad jag kan och hur jag lär ut drama på ett meningsfullt sätt i förskolan, för att jag nu lättare kan skilja på lärande och meningsskapande. Vi fick göra några övningar som handlade om att skapa en staty med hjälp av olika personer, där varje person var en del i en statyn. Vi skulle gestalta två olika statyer som skulle visa förskolepedagogik och en annan som gestaltade hur lek kan se ut. Sedan skulle de som inte var i statyn säga spontana tankar om det de såg genom statyn. På det sättet anser jag att man fick fram mycket kunskap om vad förskola, förskollärare samt vad jag behöver lära mig mer om.
Sedan fick vi två och två måla av varann en i taget, men utan att titta på pappret när vi målade (se bild). Bilden ska föreställa mig, avmålad av en klasskompis. På det pappret skrev vi sedan i slutet av dramaworkshopen en egen personlig reflektion om vår egen kunskap om drama. På ena sidan av porträttet skrev jag vad jag tycker att jag kan inom drama och på andra sidan skulle man skriva vad jag tycker att jag inte kan/vad jag behöver bli bättre på.
Vi fick sedan välja en barnbok och skapa ett dramaförlopp i mindre grupper. Vi skulle välja något och framföra för alla. Det skulle vara något valfritt som vi ansåg handlade om barnbokens tema. Genom att se andra framföra idéer om vad man kunde göra utifrån olika barnböcker så kändes drama väldigt enkelt. Jag har innan tyckt att drama är så ett svårt ämne att arbeta med i förskolan för mig, men idag fick jag en positiv och enkel uppfattning om drama. Många barnböcker kan man till exempel utgå från när man skapar ett tema på förskolan, utifrån barnens intresse av någon bok. Sedan är drama ett brett ämne så man behöver inte spela teater för att det ska kallas drama, det kan bara handla om fantasi.
Referenser:
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar